Jump to content

DigiPaul

Members
  • Content Count

    105
  • Joined

  • Last visited

About DigiPaul

  • Rank
    meubilair

Recent Profile Visitors

631 profile views
  1. DigiPaul

    gasschuif 4tx

    Goedemiddag, kleine vraag.... is de gasschuif van een 4tx altijd gelijk? Dus het type met oude en nieuwe carbs? Die van mij sneuvelde zojuist, 2 van de 4 'vingertjes' aan de binnenkant die de O-ring van de naald klemmen zijn afgebroken. En ik wil graag een nieuwe bestellen maar weet niet of er verschil in zit. Kom weinig info tegen over het 'nieuwe' type carb (vanaf 1999 dus, die heb ik). Dank voor de info! Groeten, Paul
  2. Van de week weer bezig geweest. Ook de bobines omgeruild etc. Maar, geen idee waarom, op de een of de andere manier is de storing eruit. Hij start perfect opeens. Erg fijn, want hij rijdt superr!! Ook zwaar irritant, want ik heb geen aanwijsbare reden waarom hij nu al minimaal 40x achter elkaar perfect start, zowel koud als warm. Ik hoop dat het goed blijft gaan, een vaag verhaal, maar starten = starten! Goud weekend en dank voor alle tips en hulp.
  3. ik ga het vanmiddag gelijk proberen, hopen dat dat het is!
  4. Dank voor de reacties! En nee, hetgeen Jan zegt heb ik nog niet gedaan, maar het is wel het eerste wat ik ga proberen als ik tijd heb. Het klinkt met alle respect nog niet logisch, vandaar mijn eigenwijsheid. Daar ben je techneut voor denk ik.. Maar, beloofd! Ik ga het testen! Ben zeer benieuwd, temeer omdat alle weerstandswaardes van de bobines en bougiedoppen wel kloppen. Wordt vervolgd! Groeten Paul
  5. Stekkertje was los gegaan op de bobine... Maar het probleem is er niet mee verholpen. Starten blijft ruk. Wel kleuren de bougies nu en gaat hij niet meer uit met je hand voor de inlaat van de carb.
  6. Alle die punten heb ik gehad vincent, dat mocht niet baten. Zojuist, met de choke open, starte hij wel. Alleen wat opvalt, de rechter uitlaatbocht is ook veel sneller warm.... Net alsof links (bijna) niks doet. Misschien loopt hij daarom ook wel zo perfect regelmatig, omdat het een 1 cilinder is? En inderdaad... De linker bougie vonkt niet..... Nu kijken waar dat door komt....
  7. DigiPaul

    benzineverbruik

    Een dag is veel inderdaad. Carbs demonteren, reinigen en opnieuw opbouwen zal twee uur duren. Het spul weer monteren, synchroom stellen etc een dik uur. Iemand met wat ervaring doet dit in een ochtend naar mijn bescheiden mening. Gaskabels etc is een handigheidje, de eerste keer koste het mij ook veeel tijd, nu is het in 2 min gepiept.
  8. We zijn weer wat verder... Wat opvalt, als ik de linker carb afdicht, dus mn hand op de luchtkelk dan blijft het blok lopen, alleen meer uitstoot uit de uitlaat. Dicht ik de rechter carb is dan slaat onmiddelijk het blok af. Met die info heb ik een compressietest gedaan met een zojuist aangeschafte meter. De linker (ik vermoed 'slechte') cilinder geeft een druk van 12,4 bar met de gasklep volledig open. De rechter cilinder heeft een druk van 13,8 bar. Dit geeft een verschil van 1,4 bar. Zijn dit rare waardes? Volgens het handboek is 12 bar normaal, en mag er 1 bar verschil zijn. Ook is de bougie van de linker kant nog wit, terwijl de rechter netjes bruin kleurt, maar dit is niet een heel betrouwbaar gegeven aangezien de motor alleen stilstaand gedraaid heeft, niet buiten de schuur. Zijn er mensen met sugesties? Bijzonder interessant allemaal, maar zo zoetjes aan moet hij weer normaal gaan starten.. Een lekke klep misschien? Geen idee of je dan dit druk verschil krijgt... Wederom dank voor het mee denken. Grtn Paul
  9. Ha Pieter, een goed punt, maar dat heb ik gecontroleerd. In totaal wel een 20 slagen gegeven, je kunt niet zeker genoeg van je zaak zijn, en de nokkenassen bleven perfect op tijd staan. Als hij wel start loopt hij ook als een trein, hij heeft nog nooit zo mooi regelmatig gelopen. Ondertussen de carbs nog eens zeer grondig gereinigd, en een dynojet set naalden en sproeiers besteld (vond dit wel een goede reden). In de hoop dat het alsnog aan de carb lag en hij straks wel mooi start. Nogmaals dank voor het meedenken mannen.
  10. In eerste instantie was ik zelf ook uitgegaan van de klepspeling, maar dat is het euvel niet, zie begin van het topic. Nog maar eens naar de carburateur kijken. Compressie vaststellen heb ik niet gedaan, daar ontbreken mij de middelen voor. Wat ook weer een goede reden is om een meter aan te schaffen... Dank voor het meedenken!
  11. Ondertussen een reactie van Pieter gevonden van de positie. Na meten blijkt dat mijn pickup coil 256 Ohm weerstand heeft. In principe perfect dus. Had gehoopt dat het daarin zat..
  12. Punt 1 en 3 kloppen. Punt 2 ben ik mee bezig, de ontsteking... De bobines geven de correcte weerstand waardes, zowel de primaire als de secundaire spoel. Ook heb ik alle stekkers van de kabelboom los gehad, schoongemaakt, ingespoten met wd 40 en weer vastgezet. Ik ben alleen nog opzoek naar de 'pickup coil' (krukassensor), en dan een groen-wit en blauw-geel draadje om daarvan de weerstand te meten, deze moet tussen de 192 en 288 Ohm zijn met een koud blok. Iemand die weet waar deze zit? Ik kan hem nog niet vinden....
  13. Goedenavond, een tijd geleden had ik een topic geopend over mijn 4TX uit 2001 dat hij steeds beroerder begon te starten. Het ging van kwaad tot erger tot bijna niet meer starten. Wel moest ik nodig mijn kleppen stellen en de distributieketting vervangen (85.000KM). Afgelopen tijd heb ik het blok gereviseerd, nieuwe zuigerveren etc, pakkingen, kleppen gesteld kleppen ingeslepen, alles brandschoon gemaakt, het blok is als nieuw om te zien. De klepspeling was ook krap, enkele 1 a 2 honderdste onder de maat. Dit alles is nu weer perfect. Ook heb ik nieuwe bougie kabels gemonteerd, gewoon omdat het kon. Zojuist voor het eerst starten, en gelijk startte ze perfect Alleen nu is het blok warm, en jawel, met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.... Af en toe een roffeltje dat je denkt ja! maar nee... toch niet... Het is geen vacuüm zuigen vanuit de tank, met de tankdop open wil ze nog niet... En als de TDM eenmaal wel loopt is er niks aan de hand... stationair loopt ze dan ook perfect... Iemand een idee? Want ik weet het niet zo goed meer.... Groeten, Paul
  14. DigiPaul

    Type bougiedop NGK

    Goedemiddag, een kleine vraag, wie kan mij vertellen welk type bougiedop ik moet gebruiken van NGK? Of eventueel van Champion? Ik wil ze graag vervangen, groot onderhoud, gewoon omdat het kan. Samen met nieuwe kabels. De originele zijn alleen vrij lang, en 120 graden als ik het goed heb, en die variant kan ik nog niet vinden... Is er een alternatief? Of alleen OEM Yamaha? Informatie hierover is schaars. Vast mensen die vaker met dit bijltje gehakt hebben... Dank! Grtn Paul
  15. Ondertussen mooi verder gegaan met schoonmaken etc. Veel werk! Maar het resultaat is er ook na. De kleppen zagen er ook echt niet meer uit, nu alles mooi schoon, alles ultrasoon gereinigd, uitlaatbochten netjes, die lagen er toch naast. Komend weekend alles weer opbouwen.
×
×
  • Create New...

Important Information