Jump to content

Jan_TDM_4TX

Members
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

1,020 profile views

Jan_TDM_4TX's Achievements

Advanced Member

Advanced Member (8/13)

  1. Door Guest op 24 april 2012 in Prietpraat aangeroerd, dit naar aanleiding van een te koop staande TDM met riemaandrijving. Op het TDM forum van onze Oosterburen is riemaandrijving al in 2004 aangekaart (gezocht op: Riemenantreib). Op de site: https://www.vh-motorradtechnik.de worden ombouwsets aangeboden voor diverse motoren (geen TDM 900 . . . ), kosten € 965,04 - € 1318,89. Een Duits forumlid heeft destijds (ivm extra belasting op en daardoor mogelijk snellere slijtage van tandwiellager) contact gehad met dit bedrijf en daaruit zou blijken dat het lager 20 tot 30% zwaarder wordt belast. Dat https://www.m3moto.com.br/kit-yamaha-tdm-900 een set aanbiedt voor R$ 1990 (Braziliaanse reaal) = € 311,251, is aanzienlijk goedkoper dan vanuit Duitsland. Zal nog wel wat bijkomen aan verzend- en invoerkosten, maar toch. Misschien een leuk project / uitdaging voor de lange winteravonden in dit corona tijdperk . . . . . en of het technisch gezien ook mogelijk is zonder verdere- of extra aanpassingen zoals een spanrol????
  2. Las een interessant artikel: Vele jaren leek het dat BMW motorfietsen principieel aan een onderhoudsvrije cardanaandrijving zouden vasthouden. Toch kwamen in het uitgedijde gamma ook motorfietsen met ketting. Die traditioneel allesbehalve onderhoudsvrij is. Tot nu, laat BMW weten. Tenminste, als je een BMW S 1000 RR of XR hebt, en wat extra geld erin steekt. Daarvoor brengt het merk als optie een onderhoudsvrije M Endurance ketting. Eventueel als set met tandwielen erbij te leveren. Kost als optie bij een nieuwe motor maar € 100,-. Los komt de ketting op € 286,08, met tandwielen erbij bedraagt het kostenplaatje € 425,59. Dat alles met Duits BTW-tarief van 19%, in Nederland wordt het wat duurder. Diamond Like Carbon Het grote geheim zit in een DLC-coating tussen de pennen en hulzen van de kettingschakels. Hé, dat DLC kennen we uit auto’s. Toegepast als coating in cilinders, waar het diamantharde spul de zuigerwrijving en cilinderslijtage fors vermindert. Net als diamant is het puur koolstof, maar dan ‘tetraedisch amorfe’ koolstof, zonder bling-bling-effect. Maar evengoed keihard en slijtvast. Niet smeren, niet spannen Er zit permanente smering in de schakels, opgesloten tussen X-vormige keerringen. Uitwendige smering is levenslang niet nodig, aldus BMW. Ook is er geen noemenswaardige slijtage tussen pennen en hulzen in de schakels. De ketting wordt daarom niet geleidelijk langer en hoeft nooit bijgespannen te worden. ‘Zo goed als een cardan, wat onderhoudsvrijheid betreft, claimt BMW. En met het gladde DLC veel minder wrijving, al vermeldt BMW niet hoeveel dat in aandrijfverliezen zou schelen. Kettingen met andere afmetingen komen nog. Geschikt voor andere BMW-modellen, mogelijk ook voor andere motormerken. Want het lijkt of er geen aangepaste kettingtandwielen bij nodig zijn.
  3. Tips voor onder meer goed remmen op de motor: https://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/
  4. Hoi Sanne.

    Weet niet of jij nog steeds opzoek bent naar een tupperware box + rekje.

    Maar ik heb nog een originele, vrijwel in nieuwstaat verkerende, Yamaha tupperware box (zwart) liggen met bijbehorende rek voor een TDM 900.

     

    Mvg. Jan

    1. Show previous comments  2 more
    2. Jan_TDM_4TX

      Jan_TDM_4TX

      Goedenavond [email protected]

       

      Omdat ik geen reactie van jou heb ontvangen nadat ik jou de foto's heb gezonden, heb ik de set te koop gezet op Marktplaats. Ik moet zeggen dat ik al een mooi bod heb, dus als je mee wilt bieden, zie:

       

      https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvertentie/m1306819681.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

       

      Hoewel het lijkt alsof er niet wordt geboden, heb ik div. mailtjes ontvangen en dat betreft een hoger bod als waar ik jou de voor heb aangeboden, ofwel je zult nu zelf hoger dan Euro 135 moeten bieden, excl. verzendkosten of ophalen ut het mooie Drenthe :D.

       

      Mvg. Jan

    3. S@nne

      [email protected]

      Hoi Jan, 

       

      jeetje, ik kreeg geen berichtjes in mijn mailbox en log nu pas weer in op het forum. Sorry had het niet gezien. Ziet er top uit maar ik heb inmiddels een tas, ga dat eerst proberen. Als het een topbox wordt voor volgend jaar (budget is nu even op) dan denk ik dat ik 1 maatje groter wil. 

       

      Succes met de verkoop, wat fijn dat je al zoveel bieders hebt. 

      Groetjes, 
      Sanne 

       

    4. dsweb

      dsweb

      Hoi Jan,  heb ook via Marktplaats gereageerd, maar past de grondplaat op een bagage rek van de TDM, foto bijgevoegd

       

      gr Don

      Rosmalen

      kofferrek.jpg

  5. Hoi Sven. Volgens Inside the TDM bij JBX (http://www.tdm-yamaha.890m.com/index.php?page=ERR): Error 11 / Cylinder identification sensor / No normal signals are recieved from the cylinder indentification sensor / Continues to operate the engine based on the of the cylinder identification that existed up to that point.
  6. Moi Bovi. Welkom en ehhh je weet zat ze zeggen: "Een mooie rooie is niet lelijk" (. . . meu kom ook uut drenthe . . .)
  7. @Nico & @ThomasTDM, bedankt voor jullie felicitaties . Lees het nu, had het gisteren te druk met mijn verjaardagscadeau op Midland circuit . . .
  8. Jan_TDM_4TX

    PANG!!!!!

    Voor reinigen / revisie van de carburateurs lag mijn verbruik zo rond de 1:20 tot 1:22. Gisteren motor, na een paar dagen stilstand, weer gestart. Wat opviel, benzinepomp sloeg niet aan, kennelijk waren de carburateurs nog goed gevuld (in tegenstelling tot voor de reinigen / revisie). Gelijk maar getankt (blijft altijd wel een geklooi om tank echt helemaal vol te krijgen) en verbruik was ruim 1:23 geweest! En dat bij 4 koude starts, even warmdraaien (olie moet toch goed door het blok . . .) en op 363,7, hoofdzakelijke toeristische, km met vele mooie bochten en af en toe flink "doortrekken" in toerental ( die roffel uit dat motorblok).
  9. Jan_TDM_4TX

    PANG!!!!!

    Mijn verbruik is ongeveer dit . . . . . . Er kwamen geen . . . uit mijn uitlaat
  10. Jan_TDM_4TX

    PANG!!!!!

    Goedemorgen eejee & DigiPaul. Probleem wat jullie hebben, heb ik ook met mijn 4tx (2001) gehad. Dat "knallen" bij de koude start - stinken naar benzine - bougie rechter cilinder gaf een heel ander "verbrandingsbeeld" dat bougie linkercilinder - na een paar dagen stilstand (op de ols . . ) moest benzine pomp behoorlijk aan het werk om carburateurs weer vol te krijgen (terwijl voor die tijd je de pomp maar even hoorde . . ) en dit alles bij een (ook) goed onderhouden motor - tanken van premium benzine - extra toevoeging van een reiniger aan de benzine. Carburateurs gedemonteerd en oorzaak bleek toch vervuiling te zijn (ultrasoon gereinigd) en O-ringen die broos / verouderd waren. Naalden waren nog goed. Na reiniging en nieuwe O-ringen, geen enkel probleem (knallen) meer gehad.
  11. Tijdens de afgelopen motorbeurs kwam ik langs een standje van een (voor mij onbekende . . .) motorfabrikant uit Duitsland, welke twee "nieuwe" modellen, een 750 en een 850, beiden een parallelle twin, had ontworpen. Deze werden aangeprezen als: Een nieuwe tweecilinder op de markt met een nieuw motorconcept en de nieuwe standaard in het middenklasse segment. Als eigenaar van een dergelijke twin, was ik geïnteresseerd in dat nieuwe motorconcept. Dus heb ik de technische specificaties eens gelezen en daarbij viel mij het volgende op: · de 750 en de 850 delen beiden hetzelfde motorblok wat betreft cilinderinhoud (853cc); · zeer krachtig en emotioneel motorgeluid, gerealiseerd door een krukas met kruktappen die 90 ten opzichte van elkaar zijn gedraaid en een ontstekingsinterval van 270 graden; · droge-sumpsmering. Hmmmmmm waar heb ik dat eerder gelezen . . . . . . YAMAHA TRX / TDM 4TX 1996: HET MOTORBLOK · dry-sump systeem / parallel twin motorblok met een 270 (of 90, zo je wilt) graden krukas / Hoewel het 270 ° -krukconcept is toegeschreven aan de Australische Phil Irving (van de bekendheid van Vincent), was de TRX de eerste productiemotor die deze innovatie kenmerkte. Was er dus maar liefst 22 (!!!) jaar voor nodig voordat deze (Duitse) fabrikant het concept van Yamaha heeft overgenomen . . . . . . . . . Dan moet het wel een heel goed concept zijn geweest.
  12. Hoi Arjan. Welkom en: . . . . . Een mooie rooie is niet lelijk . . . .
  13. Jan_TDM_4TX

    Tandwielen

    Hier een makkelijke site hoe je motor verandert als je de tandwielen aanpast! http://www.gearingcommander.com/
  14. Gisteren mailtje ontvangen van: 2theexperience. Misschien (weer) een idee om, net als vorig jaar, een "speciale" TDM dag c.q. dagen te organiseren op Midland Circuit Lelystad ? Vond het vorig jaar zeer nuttig en gezellig .
×
×
  • Create New...

Important Information