Jump to content

hermen

Clublid
  • Posts

    50
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

766 profile views

hermen's Achievements

is er al lang bij

is er al lang bij (9/13)

  1. hermen

    Handvat verwarming

    Ik vind het spannend. Het komt mij bekend voor (TDM900A). Ik heb het 2 x aan de hand gehad. Het bleek het toch steeds de laadspanning (regelaar / dynamo-probleem.) Ik heb er e.e.a over gepost, en nuttige reacties gehad. Het meten van goede waardes, betekent niet dat ze ook goed blijven tijdens het rijden, was mijn ervaring. Maar miss heb je geluk, en ligt het idd aan de handvatverwarming... Als je niet slecht / slecht bijlaadt dan merk je het op den duur vanzelf natuurlijk. Of je controleert na een flinke rit de status van je accu..?
  2. De eindevaluatie: Ten eerste dank voor de hulp! I Ik heb veel geleerd over mijn dynamo. Dankzij een handig hulpmiddeltje, een digitale spanningsmeter die in mijn sigarettenaansteker gaat, (kost geen drol) heb ik ontdekt dat ik een prima boordspanning hou (+14 volt) als ik de stekker uit mijn dimlicht haal. Stekker erin, en de spanning zakt weg tot de accu leeg is. Die 55 watt is te veel...Conform de opmerking van Pieter dus. De hele kabelboom en stekkerverbindingen voor niks vrijgemaakt en gecontroleerd. Maar ja, het is een hobby.. De prima waardes die ik direct aan de dynamo (en aan de regelaar) heb gemeten betekenen dus niet dat ze niet stuk kunnen zijn... Ik heb de dynamo, waar Peter het over heeft, via e-bay gekocht. 65 euro. Ik had voor de 3e keer terug kunnen gaan naar de motorzaak, en zij bij de dynamo-wikkelaar, maar dit blijkt niet duurzaam. Ik heb de E-bay-Dynamo gemonteerd, met een nieuwe pakking, en vooralsnog (ong. 1000km) helemaal goed. 14,3 volt continue. De Dynamo paste prima. Zag er ook goed / netjes uit. De oude dynamo had wat zwarte aanslag / koek op enkele spoelen, ik kan het niet echt thuisbrengen: heet geworden? Komt het uit/door de olie? Weet iemand nog hoe dat zit?
  3. dank voor de reacties! Wisselstroom heb ik gemeten, en was goed op het moment van meten, (3 x 75 a 80 volt) maar ik vraag me af of dat dus kan veranderen.. dat ie (één spoel?) na een tijdje dipt en dat dan de regelaar er geen fatsoenlijke gelijkstroom meer van weet te maken... Die dynamo op eBay is qua prijs wel interessant. Peter: heb jij daar ervaring mee? (imitatie / china denk)
  4. Door omstandigheden de klus laten liggen, maar inmiddels ben ik er weer volop mee bezig. Willen de techneuten weer met me meedenken? Ik heb de regelaar vervangen. De oude was idd stuk. Gaf 3 a 4 volt direct aan de regelaar. De 'nieuwe' geeft direct aan de regelaar 14 volt, maar op de accu maar 12,4. / 12,8 (bij 5000 rpm) De meter liep nog al heen en weer. Dat vond ik gek. Lekstroom? Slechte massa? Ik heb 'de boel' helemaal los / vrijgemaakt en de bekabeling en stekkers nagelopen. stekkers schoongemaakt. En een extra massa gemaakt direct aan de regelaar. Ja! het leek gefixt 13,4 volt op de accu. Stuk door de stad gereden met de handvatverwarming aan. Het De handvatverwarming dient vooral als laadstroommeter. Ik zie aan de controle-unit wanneer de laadspanning te laag wordt. Dan begint ie te knipperen en schakelt uit. dat gebeurde niet. Hoera! Enfin, toch te vroeg gejuicht. Het laadstroomlampje knippert weer. Ik merk dat het kan provoceren. Als ik een langer stuk constant rijd, dan begint na 5 a 10 minuten het laadstroomlampje te knipperen. Als ik het toerental laat vallen naar stationair (gas dicht, koppeling in) herstelt ie zich bijna onmiddellijk. Knipperen stopt en ik kan weer 5 a 10 min..... Mijn boeren verstand denkt dan toch weer aan de dynamo, omdat het toerental zo direct van invloed is. Kan het zijn dat ie 'af en toe' een spanningsdip geeft? (Die ik dus niet 'op het moment' waneer ik de dynamo test) Bovendien de dynamo is sowieso verdacht (in mijn TDM). Hij recidiveert noga eens. Het ding heeft al 3 keer eerder de geest gegeven... Zo ja, dan vraag 2: wikkelen helpt maar tijdelijk. Een nieuwe is peperduur. Is een 2e hands een beter idee? Zo nee, mis ik ergens in de keten nog een mogelijke oorzaak? Bij voorbaat dank voor het meedenken!
  5. Beste Mede-forummers. Gaat ie weer. Mijn TDM900A is fijn, maar de stroomvoorziening zorgt te vaak voor problemen. Ik hou er niet van. bij 104k Dynamo / regelaar kaduk. Kan gebeuren. Dynamo laten reviseren/herwikkelen (via de motorzaak naar bekend revisiebedrijf gegaan). Er is ook een nieuwe regelaar gemonteerd. 12000 km later: weer kaduk; onder garantie vervangen. 45000 km later weer kaduk, en weer onder garantie vervangen. Mijn handvatverwarming (Oxford Hotgrips, net weer nieuwe gemonteerd) valt nu (weer 23000km na de laatste revisie) weer uit. Waarschijnlijk omdat ie te weinig laadspanning bemerkt. De grijze stekker uit de dynamo meet 0,8 ohm weerstand in de 3 meetcombinaties, en 75 tot 80 volt (ook in de 3 combinaties) bij 5000 toeren. Lijkt me goed toch? Laadspanning bij de accu 13,3 volt bij 5000 toeren / 12,4 bij stationair. De laadspanning wat lijkt mij wat krap? Is er iets aan de hand op basis van deze waardes? (regelaar?) Of moet ik het bij de handvatverwarming zoeken? Of kan de accu (matig) nog een rol spelen?
  6. yep! kasteelhotel geboekt
  7. logisch. ik dacht (hoopte) al zoiets.. dank!
  8. Deze keer besloten om zelf mijn ketting en tandwielen van mijn TDM900A uit 2010 te vervangen. De motorzaak heeft vakantie. Ik heb het nog nooit gedaan bij mijn TDM. Ik verwijder eerst de buitenste kap. Dan zit er een pastic kap, met een kleinere bolle kap erop geschroefd. Die bolle plastic kap krijg ik er niet af. Een inbus blijkt stukgedraaid (Niet door mij!) Maar het lijkt ook niet uit te maken. Het hele ding haal ik er in één geheel af, en ik kan de tandwielmoer losmaken. Volgens mijn reparaturanleitung zou dit niet moeten kunnen. Ik moet eerst die kleine kap er afhalen om de 'geschwingkeitsrotor' te verwijderen. Niks van dat alles gezien. De tandwiel as steekt 'loos' door een soort keerring in die plastic kap. Klopt dat? Is er een wijziging geweest? Of is er iets geks... NB Ik kan nu niet uitproberen. Heb eindelijk mijn voortandwiel los, maar nieuwe ketting en tandwielen liggen elders 😬
  9. Dat is idd wat in ongeveer bedoel! Dank Henk!
  10. Omdat je nooit weet hoe een koe een haas vangt.. 12 aug nemen mijn vriendin en ik de boot naar Engeland. We komen aan in Harwich. Heeft iemand nog een mooie route (GPX voor de Garmin) om -in meerdere dagen- naar Holyhead te rijden? Daar nemen we de boot naar Ierland. Bij voorbaat dank!
  11. Beste medeforummers; Hoe lang gaan wiellagers mee? In het verleden, bij andere motoren (ok de 850) reed ik geregeld een wiellager aan gort. Bij mijn 900 (de 160.000 km voorbij) zitten de originele er nog in. Voor en achter. Bij de volgende bandenwissel preventief vervangen? Of gewoon laten zitten? (Zijn die dingen zo goed?)
  12. hermen

    Topkoffer

    Weet je dat zeker? (Ik heb de originele yamaha koffer) de yamahadealer (in Duitsland) heeft het niet genoemd. In de gebruiksaanwijzing van de topcase, en die van montageplaat /de adapterkit wordt met geen woord gerept over verstevigingsstangen. Het lijkt ook goed en stevig vast te zitten. Het rek voor de zijkoffers zit wel via uitlaatbevestiging en aan het frame en aan het achterdek bevestigd. dat rek laat ik er sowieso opzitten)
  13. hermen

    Topkoffer

    En uiteindelijk een originele Topkoffer gevonden. Nieuw in Duitsland. Ik lees in de montagehandleiding: 'Gebruik geen topkoffer wanneer er zijkoffers zijn gemonteerd.' Lekker dan.
  14. hermen

    Topkoffer

    Weet iemand of ik een givi topkoffer, bv de b47 Blade, op mijn 900 met originele zijkoffers kan monteren? Gaan de beugels niet in de weg zitten? Vr. Grt Hermen
  15. Ik merkte het nu ook; een 'roestige' ketting. De ketting is yamaha (=volgens mij gewoon tsubaki of did toch?) ik rijd altijd de winter door en smeer goed (heb ook een OSCO), maar ook aan de zijkanten wat roestvorming. Ik heb het volgens mij vorige winters niet gezien...Ik vond het ook gek...
×
×
  • Create New...

Important Information