Jump to content

Peter

Clublid
  • Content Count

    355
  • Joined

  • Last visited

About Peter

  • Rank
    Fossiel

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Peter

    Klepspeling.

    Dry sump systeem. Er kan een goede 3 liter in de olie tank boven het blok. Wanneer de terugslagklep goed sluit dan loopt die vulopening daarna over. Even laten draaien om wat olie weg te pompen naar het blok zelf en je kunt weer verder afvullen. Bij mij was de terugslagklep kort geleden blijven hangen bij het laten leeglopen. Met het vullen liep eerst een groot deel in het blok zodat na ca. 3,9 liter het olie-niveau lampje ging branden bij het starten. Even een stukje rijden en het ging uit en bij controle bleek het niveau net boven het max. Perfect dus.
  2. Wanneer je een wat voordeliger zoekt, kijk eens bij: Poolse ouwe lullensteun TDM850 Hij schijnt goed te reageren op een bericht in het engels. Een of meerdere clubleden hebben al crash bars besteld. Ging goed volgens mij. De crash bars waren, meen ik, zo tussen de 80 en 90 euro incl verzenden. Succes!
  3. Peter

    lege accu en opladen

    Ik had een TDM900 in m'n hoofd En jij hebt een 850. Nico heeft (uiteraard) gelijk.
  4. Peter

    lege accu en opladen

    Op zich kan dat, maar ik zou een acculader altijd rechtstreeks op de accupolen aansluiten voor optimaal contact. Ik denk dat je in de war bent met het aansluiten van startkabels. Om dit te voorkomen heb ik een relais geplaatst tussen de accu en de stroomverbruikers zoals een navigatie en handvat verwarming. Dat relais wordt direct aangestuurd door het stadslicht en dat weer via het contactslot. Zo heb je geen kans op een eventuele lekstroom. Normaliter zou een voeding voor een tomtom geen stroom mogen trekken, zeker niet wanneer je de tomtom zelf hebt verwijderd zoals je schrijft. Wanneer je de tomtom laat zitten, zou er een kleine laadstroom naar de accu van de navigatie kunnen lopen, maar of dat je motor accu kan leegtrekken??
  5. Peter

    olie

    Zonder "friction modifiers" of iets dergelijks, is het volgens Yamaha toegestaan. Alleen, hoe herken je die toevoegingen?? Gebruikershandleiding: Om het slippen van de koppeling te voorkomen (de motorolie dient im- mers ook voor smering van de kop- peling) mogen geen chemische additieven aan de olie worden toe- gevoegd of oliën worden gebruikt met een hogere kwaliteitsaandui- ding dan “CD”. Gebruik ook geen oliën met een “ENERGY CONSER- VING II” of hogere aanduiding.
  6. Wanneer de koppeling zwaar gaat, ligt dat vaak aan de kabel zelf is mijn ervaring. Is eenvoudig te controleren: Zorg ervoor dat de speling goed staat afgesteld. Knijp de handel een paar maal goed in en check of deze vanzelf in zijn uiterste stand terug komt. Bij te veel weerstand in de kabel stopt de handel voor de vrije slag (=speling). Wanneer de kabel nog soepel loopt is het veertje op de arm in het blok voldoende krachtig om de kabel tot aan de aanslag van de handel terug te halen. Kun je de handel na loslaten nog een klein stukje verder terug duwen, dan is de weerstand in de kabel te groot. Is dat laatste het geval: kabel vervangen en alle problemen zijn opgelost Hopelijk duidelijk genoeg omschreven. Tip: koop wel de originele Yamaha kabel. Wel wat duurder maar met teflon binnenmantel en gaat lang mee.
  7. Bij een goede autoonderdelenzaak hebben ze de kleine 12V pluggen en stekkers van Hella. Voldoen prima en zijn niet duur (ca. 4€). Zijn simpel aan een bestaand kabeltje te solderen. Ze worden ook wel de bmw stekkers genoemd, maar vallen dan ik een andere prijscatagorie.
  8. Mijn ervaring is dat zo'n verschil voornamelijk wordt bepaald door het type remblokken. Blauwe klauwen met gesinterde blokken: erg bijterig, gelijk met je neus tegen je scherm! Blauwe klauwen met organische blokken: mooi doseerbaar en gelijkmatig opbouwen van de remkracht (heb ik zelf).
  9. Hmm, Harrum, dat was oorspronkelijk volgens mij Theopane, maar dat is al weer heel wat jaartjes geleden. Ook jij wordt oud(er)
  10. Ik heb nog een paar fotootjes van Nico uit het verleden = "het rekje van Pieter". Geeft een duidelijk beeld hoe het zit. De maten A en B heb ik niet paraat.
  11. Peter

    Stickers TDM 850 en TDM 900

    Nog een Poolse site gevonden. Zijn ze zelfs per stuk te bestellen. Zie: https://motor-stickers.com/index.php?main_page=index&cPath=1_467_567 Alleen geen TRX zo te zien.
  12. Hoi Casper, Mooie 850! Veel plezier ermee! Koppelingsplaten hoef je ook volgens mij nauwelijks te vervangen. Die van mij 'gilden' wat in de ochtend bij een koude motor. Niet ongebruikelijk bij een 900 met >110.000km op de teller. Deze zomer eens losgehaald, goed schoongemaakt met diesel en vervolgens spaarzaam met remmenreiniger. Opgemeten dikte per schijf en totale pakket ruim boven de minimum maat. Daarna een paar dagen in de olie ondergedompeld laten liggen. Met een nieuwe pakking terug gezet. Sindsdien >5000km mee gereden. Geen gegil, duidelijker en erg soepel aangrijpingspunt. Voor mij een nuttig stukje onderhoud
  13. Het lager aan de rechterzijde was op zich nog prima maar de passing in het wiel zelf was uit gelubberd. Achteraf was het opvullen van die speling (wel een nieuw lager gemonteerd) nog vrij eenvoudig te doen.
  14. Peter

    Accu defect?

    Toch wel. De Yuasa YT12B-BS is een AGM accu waarbij het zuur door een glasvezelmat volledig wordt geabsorbeerd. Vandaar de test om 24 uur na vullen de accu even op z'n kop te zetten en nagaan of er geen druppels uitkomen en daarna pas de doppen er op. De door Yuasa geadviseerde procedure, weet je zeker dat er geen zuur kan gaan lekken. Hetzelfde geldt ook voor o.a. de Varta powersports AGM.
  15. Peter

    Accu defect?

    Op zich heeft hij een punt. Zie mijn draadje: https://tdm-trx-tracer.nl/forums/topic/3665-spanningsval-tijdens-starten/?tab=comments#comment-51447 Maar..........., ervaring leert dat met zorgvuldig vullen, opladen, checken op te veel zuur, en dan pas de doppen er op, zekerheid biedt dat het geen problemen geeft. Mijn contactpersoon van Yuasa geeft zelf aan dat het op die manier ook goed is. Behalve de originele GT accu is er niet zoveel alternatief, hooguit een Autobatt (is ook prima!) of een dure lipo. Maar of je die laatste wilt?!
×
×
  • Create New...

Important Information